خبر یزد

آخرين مطالب

تلاش طالبان برای اتصال ریلی به آسیای مرکزی| آینده خط ریلی خواف - هرات چه خواهد شد؟ اجتماعي

تلاش طالبان برای اتصال ریلی به آسیای مرکزی| آینده خط ریلی خواف - هرات چه خواهد شد؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - وضعیت کریدورهای ریلی عبوری از منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی طی سال های اخیر با تحولاتی شگرف مواجه شده است. اگرچه تا بیست سال پیش، کریدور شمال – جنوب تنها کریدور ریلی ترانزیتی عبوری از منطقه جنوب غرب آسیا محسوب می شد، اما امروز شاهد شکل گیری گسترده کریدورهایی هستیم که عمده آنها در رقابت با بکدیگر، به ویژه مسیرهای عبوری از ایران عمل می کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در حال حاضر، اگرچه تمامی کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، ترکیه و پاکستان در حال توسعه شبکه ریلی ترانزیتی و اتصال شبکه های ریلی خود با یکدیگر هستند، اما به نظر می رسد فعالیت طالبان بیش از همه منسجم و پر حجم است. وزارت حمل و نقل طالبان از زمان روی کار آمدن خود در سال 2021، قراردادهای متعددی با همسایگان شمالی خود به ویژه دو کشور ترکمنستان و ازبکستان منعقد کرده و در تلاش است تا این دو کشور محصور در خشکی را از طریق پاکستان به آب های گرم اقیانوسی دریای عمان متصل سازد. در حالیکه دولت اشرف غنی در تلاش بود تا با اتصال ریلی به ایران از طریق خط ریلی خواف – هرات، به بندر عباس و چابهار متصل شده و نیازهای این کشور همچون گندم و غلات را از این طریق وارد کند، اما به نظر می رسد طالبان در حال برنامه ریزی برای تبدیل افغانستان به هاب بار غرب آسیا بوده و به خط ریلی مشترک با ایران نیز صرفا از حیث توسعه ترانزیت در محور شرق – غرب و اتصال ریلی با ترکیه نگاه می کند و نه بیش از آن!
همکاری های ریلی طالبان و ترکمنستان
طالبان افغانستان روز چهارشنبه 18 مهرماه از آغاز ساخت خط ریلی اتصالی به پایانه باری تورغوندی در مرز با ترکمنستان خبر داد. به نوشته ریلیوی گزت، این خط قرار است در ادامه مسیر خود، با یک اتصال 22 کیلومتری، به ایستگاه صنوبر در ولایت هرات متصل شود.
به گفته وزارت حمل و نقل طالبان، دو کشور افغانستان و ترکمنستان در حال حاضر روی ساخت خط اتصالی به تورغوندی و تعمیر و بازسازی ترمینال باری آن متمرکز شده اند که از دوران شوری سابق برای افغان ها به یادگار مانده است.
وزارت حمل و نقل طالبان نیز با انتشار بیانیه ای به همین مناسبت، اعلام کرد که در نظر دارد در ادامه مسیر، دو کشور ترکمنستان و پاکستان را از طریق خط ریلی به یکدیگر متصل ساخته که در این صورت، افغانستان موفق به تکمیل کریدور «لاپیس لازولی» یا همان راه لاجورد خواهد شد. این کریدور نیز کشورهای افغانستان و پاکستان را از طریق بندر ترکمنباشی به دریای خطر و کریدور ترانس کاسپین متصل خواهد ساخت.
به گفته وزارت حمل و نقل طالبان، دو کشور افغانستان و ترکمنستان در حال حاضر روی ساخت خط اتصالی به تورغوندی و تعمیر و بازسازی ترمینال باری آن متمرکز شده اند که از دوران شوری سابق برای افغان ها به یادگار مانده است. هزینه تعمیر و تجهیز ترمینال تورغوندی نیز حدود 40 میلیون دلار اعلام شده که قرار است با تامین سرمایه از سوی ترکمنستان و بر اساس قرارداد دوجانبه به امضا رسیده توسط نمایندگان دو کشور در تاریخ 11 سپتامبر سال جاری ساخته شود.
خطر اقدامات طالبان برای ترانزیت ریلی ایران
طالبان در هر دو دوره حاکمیت بر افغانستان به خوبی اثبات کرده اند که در اهداف و برنامه های مد نظر خود، اهمیت چندانی به حقوق و سرمایه گذاری های همسایگان نمی دهند. حتی در خصوص مسائل کلانی سیاسی همچون موضوع حملات اسرائیل به سرزمین های اشغالی و لبنان نیز شاهد همین رویه بوده ایم و تنها واکنش کابل به این تحولات، به چند اظهار نظر سطحی ختم شده است. اما آنچه برای صنعت حمل و نقل ریلی ایران مهم است اینکه با ساخت مسیرهای اتصالی جدید میان افغانستان با ترکمنستان و ازبکستان، آینده خط ریلی خواف – هرات به عنوان تامین کننده اصلی نیازهای افغانستان تا حد زیادی زیر سوال خواهد رفت.
اگرچه هنوز فاصله نسبتا زیادی با اتصال ریلی پاکستان و افغانستان و کشیده شده خط ریلی سراسری افغان ها داریم، اما بدیهی است که در صورت اتصال ریلی دو طرف، بار مورد ترانزیت میان پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز با توجه به نامساعد بودن شرایط خط ریلی تفتان – کویته، از طریق خاک افغانستان ترانزیت خواهد شد.
جایگاه این خط ریلی در زمان حاکمیت جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست جمهوری اشرف غنی تا حدی بود که کمک های بشردوستانه هند در قالب صادرات گندم به این کشور از طریق شبکه ریلی ایران به دست افغان ها رسید. این در حالیست که با اقدامات اخیر طالبان، آینده خط ریلی خواف – هرات نیز تا حد زیادی تضعیف شده و صرفا تبدیل به اتصال ریلی در غرب این کشور تبدیل خواهد شد. این در حالیست که تمامی هزینه ساخت خط ریلی خواف – هرات از سوی طرف ایرانی پرداخت شده و حتی در زمان شورش های طالبان علیه حکومت اشرف غنی، این خط، ادوات ریلی آن و ایستگاه ریلی میلک نیز مورد هجوم نیروهای طالبان قرار گرفت.
نکته دیگر، در خصوص کریدور ریلی لاپیس لازولی یا همان راه لاجورد است که یکی از شاخه های ترانس کاسپین محسوب می شود. اگرچه هنوز فاصله نسبتا زیادی با اتصال ریلی پاکستان و افغانستان و کشیده شده خط ریلی سراسری افغان ها داریم، اما بدیهی است که در صورت اتصال ریلی دو طرف، بار مورد ترانزیت میان پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز با توجه به نامساعد بودن شرایط خط ریلی تفتان – کویته، از طریق خاک افغانستان ترانزیت خواهد شد. در حقیقت، اقدامات طالبان، نه تنها سرمایه گذاری ایران روی خط خواف – هرات را زیر سوال خواهد برد، بلکه اتصال ریلی میان ایران و پاکستان را نیز تا حد زیادی تحت الشعاع قرار خواهد داد. همچنین، طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی مسکو نیز مطرح شده که در صورت تحقق این خبرها، کار طالبان برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه از سوی کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز بسیار ساده تر شده و این امر به افزایش سرعت توسعه شبکه ریلی در افغانستان کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/677633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو خط موازی رابطه ایران و آمریکا بهم متصل می شود؟

کارشناسی داوری بازی فولاد – چادرملو اردکان

یزد برای برگزاری اعتکاف رجبیه آماده می‌شود

لیگ برتر والیبال ساحلی به میزبانی یک نام آشنا

تایم‌لپس زیبا از ایستگاه فضایی بین المللی

ثبت‌نام اعتکاف رجبیه در استان یزد توسط نهادهای مردمی انجام می‌شود

اخلاص و عشق به اهل بیت، اساسی‌ترین عنصر در موفقیت فردی و اجتماعی

صحبت های دلنشین دکتر قمشه ای

خورشید در فضا ثابت نیست!

یک جوهر روشن است جان من و تو

تا زدن یک تیشرت توسط ربات تسلا

سفر ناسا به عمق جهنم

دانه های دلشان پیدا بود!

صحبت های جالب هوشنگ ابتهاج در مورد مرگ

فرض کن آتش به فرمان پر پروانه باشد!

راز آتشفشان‌های مهیب قمر مشتری کشف شد‌

نمایی نزدیک از سنگ و خاک سیاره ی بهرام

آخرین قیمت دلار هرات امروز دوشنبه 3 دی ماه 1403

خط تولید کلاف فولاد سرمد آماده افتتاح شد

المپیاد ورزشی محلات یزد در 75 رشته برگزار می‌شود

المپیاد دوازدهم محلات یزد با مشارکت 30 هزار نفر برگزار می‌شود

خلاصه هندبال سپاهان – سنگ آهن بافق

پروژه تولید گندله "فغدیر" آغاز به کار کرد

برگزاری اختتامیه جشنواره شهید پیشرفت در یزد

بررسی طرح‌ها و برنامه‌های بافت‌های تاریخی استان یزد

ستاد اعتکاف رجبیه استان یزد آغاز به کار کرد

فیلم| صفر تا صد بازی استقلال تهران و چادرملو در یزد

لیگ برتر هندبال؛ گیتی پسند برنده شهرآورد اصفهان

پایانه مسافربری مهریز راه‌اندازی می‌شود

مجوز فعالیت 9 سرمایه‌گذار خارجی در یزد صادر شد

بیچاره ندانست که یارش سفری بود

معرفی نامزدهای جایزه «غزل پارسی»

یک آب‌نبات کیهانی در مرکز کهکشان راه شیری

محققان چینی با الهام از مورچه صحرایی تراشه حسگر نور ساختند

«ایرپاد پرو» به حسگر ضربان قلب و دمای بدن مجهز می‌شود

فسیل 47 میلیون ساله یک «گیاه بیگانه» در یوتا کشف شد

«اپل» برای خانه‌ها زنگ هوشمند می‌سازد

تولید دستگاه جمع‌آوری‌کننده آلاینده‌های بیولوژیک هوا با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی

دستیابی محققان دانشگاه تهران به فناوری بهره‌برداری از مخازن شِیل نفتی

یکی از زیباترین شراره های خورشیدی

بهبود عملکرد سیستم‌های مخابرات فیبر نوری

کمک گرفتن عربستان از ربات‌ها برای تکمیل پروژه «نئوم»

ریزش معدن در هرات

در سه سال اخیر، 9 بوستان محلی در منطقه بافت تاریخی یزد بازپیرایی شده است

یزدی ها بخوانند: ا بخوانند؛ ییلاقات یزد برف بارید

ورود دادستانی به اجرای تعهدات معادن برای ایمن‌سازی معابر

مسابقه والیبال پاس گرگان و چادرملو اردکان

لیگ برتر والیبال ؛ برتری پاس گرگان برابر چادرملو

کیانی: هندبال خود را مدیون سپاهان هستم/ تیم بافق حریف سختی است و بازیکنان ملی‌پوش و باتجربه‌ای دارد

زمان قطعی برق یزد امروز دوشنبه 3 دی 1403